"България има изумително растяща сцена за електронни спортове"

Offnews 01 март 2015 в 15:46 4106 0

Никола Пасемар

Никола Пасемар е един от главните виновници за провеждането на европейските финали по World Of Tanks в София. Също така той е и много важна фигура в света на играта - завежда eSports (е-гейминга) за Европа в компанията Wargaming. В този момент у нас се провеждат едни от най-интересните мачове по World of Tanks, като всеки фен може да ги гледа на живо в Twtich.tv. С Николас Пасемар си говорихме за развитието на гейминга по света и у нас и защо точно София бе избрана за това събитие.

Как бихте обяснили какво е гейминг и какво са електронните спортове на един човек, който никога не е чувал за съществуването на видео игри?


Ами, видео игрите са почти всеки тип интерактивна игра, която можеш да играеш на специализирано устройство. В наши дни достъпността на гейминга е всеобхватна, тоест можеш да играеш на всичко – от смартфона ти, през компютъра ти, до конзола.

Електронните спортове, от друга страна, или още наричани състезателен гейминг, са когато организираш игра с няколко участника в различни формати на състезание между тях. Много прилича на традиционните спортове – има лиги, отбори, шампионати. Принципът е същият като при футбола и бейзбола, например.

Състезанията са в различен формат - могат да са между двама противници, или между отбори от по няколко играча. Например, в Европейските финали по World of Tanks имаме общо 14 играча, които са разделени в два отбора от по 7 души. В турнира участват общо 6 отбора, които се състезават по между си за награден фонд във формат на двойна елиминация.

Защо електронните спортове са спорт?

Когато човек чуе думата спорт, веднага я асоциира с някаква активност, свързана с физическо натоварване. Но спортът е всяко занимание, което изисква отдаване, умения, кураж, стимул – универсалните качества за всеки спортист, както и за всеки, който иска да се отличи в сферата си на дейност.
Ще откриете подобни отдадени и пламенни отбори и в електронните спортове. Те работят точно толкова професионално, колкото и всички останали спортисти. Вярно е, че идеята е все още много нова, хората още не са свикнали с употребата на понятието „електронен“, когато говорим за спорт. Но ако обърнете внимание на това как играчите играят, какви тактики използват и колко са посветени, ще разберете защо се наричат електронни спортове.

Как геймингът от хоби се превръща в професионално занимание?

По същия начин, по който всяко любителско занимание в един момент се превръща в професионално: благодарение на умения, посветеност и амбиция. Ако искаш да станеш професионалист в която и да е сфера, трябва да работиш много. Независимо дали хвърляш топка, рисуваш върху платно или се занимаваш с гейминг. Ако си готов да се упражняваш и да се развиваш като играч, в даден момент ставаш професионален играч.

Кое провокира непрестанното увеличаване на аудиторията, непрофесионалните геймъри и феновете? На какво се дължи ръстът на индустрията?

Има няколко ключови фактора за растежа на електронните спортове. На първо място спортът сам по себе си е увличащ. Подобно на един добър сериал, например – има го елементът на непредвидимост, който не винаги може да се открие в други спортове. Едно дребно, на пръв поглед, действие може да предизвика кардинален обрат, което пък те държи под напрежение през цялото време, защото не знаеш какво следва.

На второ място е достъпността, която не може да се сравни с достъпността на който и да е друг спорт по света. Благодарение на онлайн стрийминга и интернет всеки може да излъчва мачовете, да организира турнири и да дава възможност на зрителите да ги гледат. Друг фактор е неподправеното забавление и удоволствие, които са абсолютно заразителни и водят до почти пълната липса на дистанция с играчите и отборите. Можеш да си чатиш с тях по фейсбук, туитър или по време на някое шоу. Зрителите се чувстват свързани с тях, защото споделят една и съща емоция.

На хората, които по-скоро не са класическия тип фен на електронните спортове, им е любопитен именно сюжетът. Действа по същия начин, по който в „Игра на тронове“, който е обичан и гледан навсякъде по света – гледат го хора от различни поколения, с различен произход. Това е така, защото основният наратив и пътешествието, на което поемат зрителите, е наистина завладяващо, което важи с пълна сила и за игрите. 5. Как така една индустрия, която е на не повече от 10 години може да си позволи да изплати 1 000 000 долара само за първо място на турнир?

А как индустрия, която непрестанно се увеличава през последните 20 години, допринася за световната икономика с няколко милиарда годишно? Това е индустрията с игри. Достъпно е, забавно е, нова медия е и нова технология. Хората и компаниите с удоволствие подкрепят състезателния гейминг, като всичко е подчинено на най-простия пазарен принцип – търсене и предлагане.

Стремглавият ръст се дължи именно на това: достъпно е за всички и е относително ново като явление. Хората не бяха свикнали да имат възможността да следят електронните спортове. И не че концепцията изведнъж се е родила и не е съществувала до момента – просто изведнъж се появи правилният момент и правилната комбинация от различни фактори, които запалиха искрата.

Как решихте да направите игра с танкове?

Wargaming съществува като компания повече от 16 години. Първата ни игра, Iron Age, беше малко заглавие, създадено от Виктор Килси, генералният директор на компанията. После се появиха още 12 игри. World of Tanks се роди от желанието да имаме пълен контрол над живота на играта.

Играта се превърна в голям хит и своеобразно явление на западния пазар. Роди се в момент, в който компанията вече се развиваше добре и всички бяхме твърдо решени, че е дошъл моментът да създадем нов жанр в игрите – стратегии в реално време. Стартирахме с франчайз на Massive Assault и тези игри доказаха, че не се развиваме по течението.

Когато започнахме да разработваме World of Tanks, наложеният модел в индустрията беше еднократно закупуване на дадена игра или месечен абонамент. Тогава ни дойде идеята за безплатна, онлайн и съобразена с потребителите игра. Трябваше да е с много високо качество и изцяло фокусирано върху изживяването на играчите.

Отдаденият и ентусиазиран екип, пазарът, бързият и аркаден стил на играта и лесното и интуитивно управление на играта са причините World of Tanks да се превърне в хит. Отговори на очакванията и на най-запалените, и на случайните фенове.

Кое е нещото, което отличава World of Tanks от всички останали онлайн игри за много играчи (MMO)?

Както вече казах, един от ключовите фактори за уникалността на играта е нейната достъпност. Правиш си акаунт, избираш си танк и след това се хвърляш в играта. Следва класическата мантра „лесно е да играеш, трудно е да си добър“ и е забавно, независимо какъв тип играч си. Ако си падаш по бързите удари просто за забавление, World of Tanks е твоята игра. Ако пък се вълнуваш от различните видове танкове и тяхната история, World of Tanks е и твоята игра. А ако просто искаш да се разтовариш за няколко минути – World of Tanks ти дава и това.

Подобряваме непрекъснато играта, като се вслушваме в мнението на феновете ни и в крайна сметка мога да кажа, че „отглеждаме“ общност, с която сме в непрестанен диалог. Говорим си с феновете по форуми, когато се виждаме на живо по различни наши събития, те са истинска част от семейството.

С какво друго се занимават най-добрите „танкисти“ в живота, освен с играта?

Ядат, спят може би? (смее се) Зависи от самия играч и от отбора. Някои от тях играят и други електронни спортове и всъщност така печелят пари, за да живеят. Подобно на професионалните играчи по покер и професионалните спортисти в другите спортове. Някои пък имат други професии, които им позволяват да преследват мечтите си в гейминга и да ги сбъдват. Истината е, че всички са различни и всеки от тях балансира работата и личния си живот по различен начин.

Ние вярваме, че е наше задължение да им помагаме да го правят по възможно най-добрия за тях начин. В момента, например, в региона на ОНД провеждаме Wargaming партньорска програма, която помага на професионалните отбори да се борят за официални спонсорства, но и на любителите да станат част от професионалните среди. Помагаме на феновете си с всичко, от което имат нужда и сме истински отдадени на развиването на електронните спортове.

Разкажете ни малко за събитието в София. Защо в София?

София, а и България като цяло, имат изумително растяща сцена за електронни спортове. И понеже една от основните цели на Wargaming и Wargaming.net League е максималната публичност, решихме, че ще е чудесно да го направим тук. Искаме да покажем световния потенциал на електронните спортове, да се докоснем до хора, които дори не знаят за какво става дума и колко може да е забавно, и не на последно място – градът е фантастичен и е пълно с усмихнати и ентусиазирани хора.

Освен това е добро основание да отидеш на красиво място за почивните дни... тоест за работните.

Как виждате българската гейминг сцена спрямо останалите страни в Югоизточна Европа, и спрямо световното развитие на индустрията?

Както казах, развива се в много положителна посока. България има отбори по електронни спортове, които професионално играят World of Tanks, както и други дисциплини. Има и различни турнири. Все още гейминг сцената е млада, но това важи за повечето държави в Европа. Предимството на такива страни обаче е, че тепърва раждат много гейм студия. Европейската гейминг индустрия се разви много бързо през последните няколко години и със сигурност ще продължи да расте. И ние бихме искали да сме част от този процес и да съдействаме за неговото случване с каквото можем.

Колко още ще расте геймингът?

Трудно е да се каже. Със сигурност ще продължава да расте. Предстои ни да видим още много нови технологии, поставящи играчите във все по-виртуална среда*, както и устройства за аугментна реалност. Ще продължава да има хора с клавиатури и падове, но предстои истинска еволюция, за да се стигне до момента, в който няма да имаш нужда от периферия.

Ако говорим за финансовите измерения, свидетели сме на стабилизирането на пазарите на неангажиращи игри (casual games) и на безплатните за игра игри (free-to-play). По същия начин, по който пазарът за мобилни приложения (бел.ред.: аповете за телефони и таблети) е канализиран, след като избухна преди няколко години в Западния свят.

Все повече силата ще бъде в ръцете на потребителите и малки гейм студия ще изгряват. Технологията винаги е била непредвидима – част от чара й, но със сигурност и в това отношение ни очакват вълнуващи новини.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови