Валентин Златев купи самолета на Цветан Василев

Ива Оприкова 19 март 2015 в 14:54 17319 6

Генералният директор на "Лукойл България" Валентин Златев е купил самолета, в който се возеше Цветан Василев допреди да се засели в чужбина.

Летателната машина е собственост на лизинговата компания "Партнер лизинг", която е сред  най-големите длъжници на КТБ. Василев си е плащал редовно месечната вноска за лизинга до лятото. Когато банкерът е спрял плащанията "Партнер лизинг" го е предложил на Валентин Златев. Шефът на "Лукойл" е поискал да изплати остатъчната стойност, вместо да превежда месечни вноски.

Подробности за прехвърлянето на собствеността на самолета между двама от най-богатите българи разказва пилотът на летателната машина Стефан Стефанов. Той е изпълнителен директор на "Сънлайт Еър" ЕАД - въздушният оператор на машината.

"В „Сънлайт Еър” ЕАД имаше време, когато се ползваха дори три самолета. Но в края на миналата година, когато приключихме дейността си, летяхме само с един - "Learjet 60 XR". Той се ползваше от г-н Василев, а регистрацията му беше LZ-TRH. Самолетът нито беше толкова скъп, нито е толкова луксозен. Има много по-скъпи и луксозни частни самолети на български бизнесмени. Все пак летателната машина е от най-ново поколение и най-съвременна. Аз лично докарах самолета от Америка. Поръчан беше в завода на "Лиърджет" в Канзас. Струваше около 10 млн. евро", разказва авиаторът.

Въздушният оператор, който управлява самолета е "Сънлайт Еър" ЕАД, а от първото му кацане на летище София той е собственост на лизинговата компания "Партнер Лизинг". Търговското дружество е свързано с КТБ. Според неофициалният, но и неопроверган досега списък на кредитополучателите на КТБ, "Партнер" е на първо място със 110 млн. лева заеми.

В началото на септември от авиационният оператор "Сънлайт Еър" ЕАД спират вноските към лизингодателя, както и вноските към Аерогара "София" за разходи за паркинг.

В отговор на зададени от OFFNews въпроси Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА) поясни, че на 23.09.2014 година изпълнителният директор на въздушния превозвач „Сънлайт Еър” ЕАД подава писмо, с което информира за прекратяване дейността на дружеството като авиационен оператор.

На 22.10.2014 г. лицензът на фирмата е отнет и до момента не е постъпвало заявление за ново свидетелство за авиационен оператор и лиценз за въздушен превозвач. Според записите в Регистъра на гражданските въздухоплавателни средства на Република България след тази дата дружеството „Сънлайт Еър” ЕАД  не притежава собствени, наети или държани на друго основание въздухоплавателни средства. От дирекцията обаче отказаха информация чия собственост се води днес самолетът, ползван от Цветан Василев до миналата година. 

Пилотът кап. Стефанов разказа пред OFFNews събитията от септември.

"Още когато беше във Виена, г-н Василев ми се обади:

- Кейптан, може ли да направим, така че да изплащаме този самолет чрез някаква транспортна или търговска дейност и да не съкращаваме хора.

Капитанът отговорил, че това е абсурдно.

"Предпочетох да върнем самолета на лизингодателя и да остана без работа, отколкото да рискуваме", казва Стефанов. Изплатихме официално всички закъснели вноски на "Партнер лизинг" и освободихме целия състав на фирмата. Впоследствие лизинговата компания дава самолета на Валентин Златев, който го изплаща не като нас на вноски, а изцяло на остатъчна стойност".

Въпреки че се ползва от друг бизнесмен, сагата за собствеността на самолета продължава в съдебните регистри. Миналата есен съдът издава заповед за запор на част от имуществото на банкера по искане на прокуратурата. В нея е включено и луксозното въздушно возило.

Седмица по-късно експертите от Комисията за отнемане на законно придобито имущество решават, че самолетът не може да бъде използван като обезпечение от страна на Цветан Василев, тъй като е собственост на друго търговско дружество.

По искане на прокуратурата обаче, в края на годината съдът налага запор на самолета и той в момента е в регистрите на държавния съдебен изпълнител Соня Павлова. В началото на тази година адвокат Лазар Карадалиев внася иск и оспорва обезпечителната мярка, като довода му е, че банкерът Цветан Василев не е собственик.

"Няма как съдът да наложи запор на движима или недвижима собственост, ако тя не е изцяло негова собственост. Самолетът е собственост на лизингова компания, която си го прибра, когато изплащането на вноските. По моя информация този самолет е продаден много отдавна - още преди 2 месеца. Цветан Радоев Василев лично не притежава самолет. Не ми е ясно как запор има, а самолет няма", заяви за OFFNews.bg защитникът на банкера Константин Симеонов.

Докато в съда спорят за обезпечителна мярка, днес самолетът се ползва от генералния директор на "Лукойл България" Валентин Златев. Банкерът Цветан Василев е в странство в Белград в очакване на окончателното решение на съда за екстрадицията му, а пилотът кап. Стефан Стефанов е в заслужена пенсия.

"Не подържам връзки с Цветан Василев. Аз бях просто един шофьoр, който го караше от точка А до точка Б. За мен беше особено важно, че докато оперираше този авиационен оператор, който беше собственост на семейната фирма "Тръст Василеви", аз съм получавал заплатата си абсолютно навреме. Никога не ми е отказвал нищо, което е необходимо за сигурността на самолета. Василев беше изключително коректен работодател. През ум не ми е минавало, че би могло да се случи това, което стана с него и с КТБ", разказва Стефанов.

За всички, които имат намерение да си купят или лизинговат самолет капитанът разказва, че освен вноската за лизинг, най-скъпият разход е за кацане и паркинг.

"3500 евро е цената на летателния час заедно с лизинговата вноска. Много по-евтино е от цената на "Чалънджър CL 601" на Васил Божков, който наистина е луксозно изпълнение. Към цената за летателен час трябва да се прибави таксата за кацане, която е различна за аеропортовете по света, както и за стоянка. Самолетът на Цветан Василев, подобно на правителствения, не е ползвал никога хангар на летище София, а най-обикновена стоянка за 800 лв на месец", разказва авиаторът. 

"Колкото по-тежък и голям е самолетът, толкова по-високи са таксите за него. Нашият самолет беше 10 тона и само с 6 места. Интериорът не е правен по поръчка, както се пише, а седалката на г-н Василев беше по-неудобна и от тази на автомобилите. Вярно е, че имаше един кратък период, в който въздушният оператор "Сънлайт Еър" имаше общо 3 самолета. Освен "Learjet 60 XR" още два на фирмата "ЕрЛазур" на Валери Григоров се водеха за кратко на въздушния оператор. Те не си плащаха вноските за лизинга и имахме намерение да увеличим авиопарка, но не успяхме да се преборим за собствеността с "Булбанк" и банката си ги продаде. Единият се продаде в Турция, другият в Германия, а аз съдействах за сделките. На "Learjet 60 XR", който ползваше Цветан Василев, аз бях единствен пилот, нямали сме никога стюардеса на щат. Ползвахме едно момиче за полетите. Самолетът купихме с намаление, когато беше кризата, а цените най-ниски. Офертата беше много изгодна и тогава предложих да си го вземем без лизинг, а в брой. Банкерът отказа категорично и ми каза: "Кейптан, с тия пари ще си купя един завод, ще го възстановя и пак ще печеля. По-добре е на вноски." Затова днес, когато се случи всичко това, ми е непонятно. Ако Цветан Василев е такъв голям крадец и бандит и е искал да граби и краде щеше да си го плати в брой и да си го ползва и днес, паркиран на друго летище", разказва за OFFNews капитанът. 

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови