Кои пътища ще се строят и ремонтират до края на годината

Ива Оприкова 30 април 2015 в 07:01 11665 0

Летният сезон започва след дни. България отново ще бъде прекосявана от хиляди автомобили, отправили се за Гърция , Турция или българското Черноморие. Въпреки обещанията, че новопостроените магистрали са за идните поколения всяка година ни изненадват с нови и нови ремонти, а вече и с ограничения по магистралите заради дупките, които са символ за българските пътища. Всъщност в България винаги се отделят повече средства за кърпене, отколкото за изграждане. Съвсем естествено е нещо построено след година и половина вече да е негодно и да се ремонтира. Няма държава в която да се изпишат толкова много приказки за пътища, магистрали, дупки, пропадания, ремонти, археолози, и кой бил виновен, както у нас. Истината както винаги е някъде по средата, но не и където я вижда обикновеният човек.

До началото на годината в България в експлоатация са 627 км магистрални пътища. Планираната дължина на българските магистрали към 2020 г. е 1 216 км.

Най-основателна причина да се бърза е решението след 2020 г. Европейският съюз да сложи край на финансирането на строителството и поддръжката на пътна инфраструктура. На практика голямото строителство у нас едва сега започва. Какво предстои? До къде се простират магистралните "мечти" и имат ли те пресечна точка с реалностите на песимистите шофьори, които пътуват всеки ден? Къде ще кърпим и какво ново ще построим до края на годината?

От ОFFNews.bg потърсихме мнението на изпълнителния директор на НК "Стратегически инфраструктурни проекти" Асен Антов.

Какво ще се построи и какво ще се завърши тази година?

Правителството планира до края на 2015 г. да бъдат изградени близо 130 км нови магистрали, Строителството им ще се финансира от европейските фондове и републиканския бюджет.  Основната задача през 2015 г. е успешното завършване на големите инфраструктурни проекти, от стария програмен период. Не трябва да бъде допусната загубата и на едно евро от средствата, които са осигурени.

Трябва да бъдат завършени магистралите „Марица“ /общо 75 км – от тях 65,6 км са по ОП“Транспорт“, а близо 10 км са старата част, където изграждаме дясното платно със средства от бюджета/ и АМ „Струма“ - лот 2 и лот 4 /общо около 52 км/, обходите на Габрово /23,2 км/ и Монтана /близо 12,5 км/, участък 1 от Западната дъга на околовръстния път /около 3 км/ и Северната скоростна тангента /16,5 км/, участъкът Шумен – Белокопитово от АМ „Хемус“ /4,9 км/.

Това са около 190 км нова пътна мрежа, от които 130 км са магистрали.

Целта е до края на лятото да се стигне до Свиленград по магистрала „Марица“, а от есента от София до гръцката граница, с изключение на участъка от Благоевград до Сандански, също да се пътува по магистрала.

Колкото се може по-скоро трябва да бъде завършен магистралният пръстен на страната, защото автомагистралите са гръбнака в пътнотранспортната схема на държавата и са най-безопасните пътища. Не случайно още през 1971 г. с разпореждане на Министерския съвет е утвърден автомагистралният пръстен в направленията: София – Пловдив – Бургас – Варна и София – Плевен – Бяла – Попово –Девня – Варна, който е около 1000 км. За съжаление 44 години по-късно в страната има само една цяла магистрала - от София до Бургас. Това са около 360 км, като 116 км от АМ „Тракия“ бяха построени със средства от ОП „Транспорт“. През 2015 г. продължава рехабилитацията на около 380 км пътна мрежа, която се изпълнява по програма „Транзитни пътища V“. Това са преходни обекти, по които е работено и през миналата година. Трябва да приключи рехабилитацията на първокласните пътища Шумен - Велики Преслав - Върбица, Пролаз - Търговище, обходния път на Елхово, на второкласните пътища Юндола - Разлог, Разлог - Банско - Гоце Делчев - Садово, Мездра - Елисейна - Своге - Нови Искър, Смолян - Асеновград и Велики Преслав – Търговище, както и на третокласните пътища, рехабилитирани по програмата.

През тази година трябва да бъде изцяло приключена магистрала "Марица", чието строителство изостана заради финансови проблеми. Подлежи ли срокът на ново удължаване и как ще се реши спорът с археолозите?

В момента на лот 1 - участъкът от Оризово до Димитровград, работи екип от 92 археолози и работници. Между Агенция „Пътна инфраструктура” и Национален археологически институт с музей при БАН досега са подписани 3 договора за извършване на спасителни проучвания по трасето на лот 1 за проучване на 8 археологически обекта. Към момента се извършва допълнително проучване на обект от късното Средновековие. Договорът между АПИ и НАИМ-БАН беше сключен в края на март т. г. Разкопките бяха подновени в началото на април и ще продължат 45 дни при благоприятни климатични условия. Имаме уверенията на ръководителя на археологическия екип Станимир Стойчев, че ще приключат с проучвателната си дейност най-късно до 20 май.

За отводняването на трасето на новите участъци от АМ „Марица“, което през миналата година на няколко пъти беше заливано от обилните валежи, особено в района на пътен възел „Симеоновград“ и поречието на р. Азмака, АПИ извърши съвместни проверки с хидротехнически специалисти. Тяхното становище е, че трябва да се разработи проект за отвеждане на повърхностните води. Вероятно ще се наложи проектиране на отводнителни канали и съоръжения, извън сервитута на пътя, които да провеждат водата през изградените водостоци на магистралата. В тази връзка община Харманли, на чиято територия се намират тези съоръжения е предприела необходимите действия за кандидатстване за осигуряване на средства от Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет и е представила в Областната администрация съответните документи. В съществуващия сервитут на новите участъци от магистралата са предписани от проектанта на двата лота мерки за подобряване на отводняването на пътя, които са в процес на изпълнение.Уверението на строителите на лот 2 от АМ „Марица“ е че участъкът от Димитровград до Харманли ще бъде завършен до края на май. Лот 1 - от Оризово до Димитровград ще бъде готов в края на септември и повече удължавания на срока за изпълнение няма да има.

Държавата обяви обществена поръчка за нов идеен проект за участъка на магистрала "Струма". От миналата година се търсят алтернативни решения за 15 км тунел до Кресна. Съоръжението ще е най-скъпо, но и най-екологично решение. През годините са обсъждани множество варианти, разработвани в различна степен на подробност. В момента е в ход процедура за възлагане изготвянето на идеен проект за Лот 3.2 от автомагистрала „Струма“, от който е част Кресненското дефиле.

Срокът за подаване на оферти е до 04.05.2015 г.

В края на 2014 г. стартира процедура за оценка на въздействието върху околната среда за участъка в Кресненското дефиле, която ще разгледа както варианта с 15 км тунел, така и алтернативното преминаване.

Съгласно решението по ОВОС от 2008 г. при първоначалната оценка на въздействието върху околната среда не са отчетени въздействията от изграждане на варианта с дълъг тунел за лот 3. При изработването на идейния проект за този участък бяха отчетени множество допълнителни фактори, които следва да бъдат оценени, доколкото засягат околната среда, като увеличаване на тежкотоварния трафик и емисиите на шум и замърсяване на атмосферния въздух в тази връзка за периода на прокопаване на тунела, който е значителен. Тази информация ще бъде съобразена при проектирането на алтернативния вариант за преминаване през дефилето. Аргументите при намиране на решение за толкова сложен от гледна точка на околна среда, релеф и сеизмичност район като дефилето следва да намерят баланс между екологичните норми, техническите решения и икономическата ефективност на проекта.

В обявата за обществена поръчка е записано: 25 мостове и виадукти с дължина 3 км, 24 тунела с дължина 6.5 км, укрепващи и подпорни стени - 7 км, както и 3 пътни възела.

Съгласно извършеното предпредпроектно проучване на алтернативното преминаване през Креснеското дефиле са посочени ориентировъчни параметри, част от техническата спецификация за изработване на идеен проект за участъка в Кресненското дефиле от Лот 3.2 на автомагистрала „Струма“. Точният брой на съоръженията, тяхната дължина и технически характеристики ще бъдат прецизирани при изготвянето на идейния проект, като е възможно броят им да бъде намален.

Средната цена на магистралите, които трябва да бъдат завършени през 2015 г. е 3.3 млн. евро за километър. Тази сума включва разходите за строителство, но не и тези за отчуждаване на имоти, планиране, проектиране, изграждаме на допълнителна инфраструктура и т.н.

Колко ще струва подмяната на 15-километров тунел с по-малки и колко би струвала поддръжката на тези 24 малки тунела са важните въпроси при реализацията на инфраструктурни проекти. Според прогнозните изчисления строителството на дълъг тунел през Кресна би струвало около 500 млн. евро, а алтернативния вариант – до 300 млн. евро. В решението по ОВОС от 2008 г. преминаването на Кресненското дефиле чрез изграждането на 15 км тунел е оценено като единствено допустим вариант от екологична гледна точка. До голяма степен едно такова съоръжение минимизира въздействията върху околната среда от трафика след въвеждане в експлоатация. Същевременно подобно решение има редица недостатъци – високи разходи за експлоатация и поддръжка (около 12 млн. лв. годишно), геоложки опасности, тежки въздействия по време на строителство и пр. Един от най-големите проблеми пред дългия тунел е, че е икономически неефективен по новите изисквания на ЕК, т.е. има голяма опасност участъкът с големия тунел да не получи финансирането.

Определен е нов срок за Лот 4 на магистрала "Струма" между Сандански и Кулата, той трябва да бъде завършен до 31 юли.

Ще успеят ли в срок строителите да завършат отсечката като се има предвид, че едва половината за момента е готова? Има ли алтернатива, която да изведе натоварения трафик, ако ремонтът се проточи?

Отсечката от Сандански до Кулата от АМ „Струма“ ще бъде готова до края на месец юли, така че през август туристическия поток към съседна Гърция да може да пътува по новата магистрална отсечка, обещава изпълнителният директор на НК "Стратегически инфраструктурни проекти" Асен Антов.

Отсечката Дупница-Благоевград се оказва едно от най-сложните магистрални трасета заради естакадите. За кога се предвижда да е напълно завършена?

Участъкът от Дупница до Благоевград от АМ „Струма“ е наистина със сложно трасе за изпълнение, заради големите естакади и двата тунела. Очаква се отсечката, която е с дължина около 37,5 км, да бъде завършена до ноември. На обекта се работи с пълна мобилизация.

Кабинетът отпусна спешно 100 млн. лева за ремонт на "Тракия" и "Хемус".  Мнозина се питат ще приключи ли ремонтът до летните отпуски?

Ремонтите на АМ „Тракия“ от 5 км до 10 км, от 60 км до 90 км, както и от 119 км до 135 км и на АМ „Хемус“ между Шумен и Варна трябва да завършат преди началото на активния туристически сезон. Ако метеорологичните условия са добри, няма дъждове през следващите седмици, ремонтните дейности ще се изпълняват по план и ще завършат до края на юни. Ако се налага ще продължат през септември, след приключването на летните отпуски. Ремонтите на виадуктите при 67-ми километър на АМ „Тракия“, на „Ечемишка“ и „Бебреш“ на АМ „Хемус“ ще се извършват до края на строителния сезон. Уверенията на изпълнителя на виадукта при 61-ви километър на АМ „Тракия“ е, че ще завърши работата си до 1 август. В началото на м. януари 2015 г. НКСИП стартира процедура за избор на изпълнител за проектиране и строителство на етап 1 от АМ „Хемус“. Това са първите 60 км от Ябланица до пресичането с път II-35 (Плевен – Ловеч). Процедурата е с две обособени позиции и е ограничена, което означава провеждане първо на преквалификация, след която кандидатите, които отговарят на изискванията за подбор, ще бъдат поканени да подадат оферти.

На 03.04.2015 г. бяха отворени постъпилите заявления за участие в първия етап от процедурата – общо 16 за двете обособени позиции. Предстои комисията за разглеждане и оценка да прегледа постъпилите заявления, след което предстои етапът на оценка на техническите и ценови предложения по подадените оферти. Очаква се през есента да има избрани изпълнители. Само за тази година над половината от бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, който е на стойност 1.3 млрд. лв., е предвидена за изграждане и ремонт на пътища.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови