Момичета завладяват мъжките турнири по електронни спортове

Полина Пенкова 16 септември 2015 в 13:14 11378 0

Скарлет (‘Scarlett’)

Саша Хостин е обикновен тийнейджър от Канада, който ходи на училище и играе видео игри в свободното си време. Поне до 2011г., когато геймингът се превръща от хоби в страст и отвежда Саша до професионалните турнири по StarCraft 2. Четири години по-късно тя, вече известна под псевдонима Скарлет (‘Scarlett’), е не само един от най-популярните играчи на SC2, но и символ на тази уж рядка порода, наречена „жена геймър“.

Скарлет е най-успешната жена в е-спорта. Появата й на сцената на най-големите геймърски турнири обаче даде начало на дълги дискусии. Защото Саша Хостин е родена мъж. Което автоматично я прави не само най-популярното момиче в геймърските среди, но и най-известният случай на транссексуалност в електронните спортове.

Според самата Скарлет, това е без значение – особено що се отнася до спортните й умения. В професионалната си кариера има записани множество победи както в женски, така и в смесени турнири. Побеждавайки най-големите азиатски е-спортисти, тя заслужено носи титлата „кралицата на StarCraft 2”. Към днешна дата общите й приходи достигат почти $115 000, но това съвсем не е последната страница от нейната историята. Скарлет, която в момента е само на 22 години, е решила да продължи да катери върховете на електронните спортове. Този път обаче вниманието й е насочено към Dota 2, което поставя Саша пред предизвикателствата на отборната игра.



Скарлет не е единствената жена, която се състезава с и срещу момчетата-професионалисти. И успява да изкара прехраната си от това. Геймингът продължава да набира слава като място, в което всеки вид дискриминация – по раса, пол, сексуална ориентация, остава на заден план. Броят на момичетата, увличащи се по видео игри нараства постоянно, а ако трябва да бъдем напълно откровени – никога не бил малък. Това се отнася с най-голяма сила за Азия, където електронните спортове са религия, а на играчите се гледа подобно на национални герои.

Въпреки факта, че през последните десет години гейминг обществото се опитва да запази духа на равноправието, всъщност има дълга история, свързана със сексизъм и грубиянство. Затова не е учудващо, че когато игрите „излязоха“ от персоналните компютри и се превърнаха в спорт, привличайки милиони фенове, се отвориха множество въпроси. Могат ли жените да се състезават наравно с мъжете в дисциплини, които не изискват физическа сила? Правилно ли е хомосексуалистите и транссексуалните да се състезават наред с останалите и има ли нужда от отделни турнири за тях? Макар и притеснително средновековни.

Финландският турнир Assembly Summer „отбеляза“ един от най-шумните скандали в електронните спортове миналата година. Събитието е популярно с провеждането на офлайн състезания по различни игри и всяко издание успява да събере хиляди фенове на гейминга.

Assembly Summer 2014 беше дом на финландските квалификации за световното първенство по Hearthstone: Heroes of Warcraft на Международната федерация по електронни спортове. Организаторите на турнира обаче имаха стриктно изискване: до участие да бъдат допускани единствено финландски играчи от мъжки пол. Разбира се, като всички изказвания от подобен тип, и това успя да обиколи мрежата за броени часове. И да обедини геймърите в една обща позиция. А именно, че геймингът е едно от малкото останали неща, които правят дискриминацията на каквато и да е основа невъзможна.

Скрити зад псевдоним, играчите остават напълно анонимни. Всяка лична информация – име, години и дори адресът на електронната поща, са недостъпни за останалите регистрирани участници. Това означава, че момчета и момичета се състезават при равни условния, осланяйки се единствено на познания за играта, рефлекси и талант. И докато компаниите, създаващи видео игри опитват различни стратегии, за да създадат продукти, привлекателни както за мъжката, така и за женската аудитория, служителите на Федерацията имат различно мнение по въпроса. Според тях сегрегацията на половете е не само нормална, а и необходима във всяко едно поле на спорта и електронните спортове не бива да правят изключение.

След бурните реакции на играчите, правилата на Assembly Summer 2014 бяха променени. За това помогна и изявление на Blizzard Entertainment, създателите на Hearthstone, които открито застанаха зад равенството между половете в гейминга и е-спорта и споменаха, че не биха искали техните игри да стават част от събития, които пропагандират дискриминацията.
Въпреки това голяма част от е-спорт турнирите все още не допускат жени до участие. Пример за това е Световният шампионат по Call of Duty, чийто награден фонд стигна сумата от $1 000 000. Вместо това се организират изцяло женски състезания с осезаемо по-ниска популярност и съвсем малка награда. Момичетата обаче са категорични, че имат уменията да се изправят срещу най-добрите играчи от сцената и настояват да получат правото да опитат. За играчите на CoD това време едва ли ще настъпи скоро.

Ситуацията обаче се променя. Все по-малко организации заявяват конкретни изисквания относно пола на участниците. Само преди седмици стана ясно първото момиче, което ще се състезава в американското издание на League Championship Series, официалните състезания по League of Legends. Мария Крейвлинг, позната повече с псевдонима си DreaMChatcheR, ще играе рамо до рамо с някои от легендите в бранша от следващата година, като така получава шанса да вземе участие на следващото Световно по LoL. По този начин първата крачка към смесените турнири е вече направена. Остава да следим продължението.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
X

Да помогнем на украинските деца!