новините от: днес / вчера / Архив
24 април 2014
Препоръчано от OFFNews
Най-креативните визитни картички...
Пафта, ботуши и четка за бръснене...
Сбогом, Nokia. Здравей, Microsoft Mobile...
Пускат монета с лика на Путин в чест на...
САЩ заплашиха Русия с нови санкции, трупат...
Crème De La Crème I*: Проф. Александър...
Детективи, НПО-та и форумци по следите на...
FACEBOOK
За кого ще гласувате на Евроизбори 2014?
ГЕРБ
Коалиция за България
Атака
ДПС
Реформаторския блок
България без цензура
НФСБ
Коалиция КОД (НДСВ заедно с Илиана Раева)
АБВ
ПП Зелените
Друг
Независим кандидат
резултати
Анонси
„Речни чудовища” – една история...
OFFNews търси да назначи Sales мениджър
Пловдив обяви конкурс за...
Мтел набира проекти, които да...
По-ниски цени за бърз интернет и...
Как ще плащаме сметките за парно...
Владимир Каролев и Александър...
Партньори

Ново олекотяване на учебните програми

Сергей Игнатов, министър на образованието, младежта и науката. Снимка: БГНЕС

Учебните програми по природни науки ще се олекотят. Това предвиждат проекти на МОМН, изготвени с финансиране по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“.

Резюмета на програмите бяха представени днес от авторите им в присъствието на министъра на образованието Сергей Игнатов, заместничката му с ресор „Средно образование“ Милена Дамянова и шефове на дирекции в МОМН пред учители от цялата страна.

Самите програми не бяха раздадени нито на педагозите, нито на журналистите.

Проектите са за нови програми по „Околен свят“ (2. клас), „Човекът и природата“ (3. и 4. клас), „Физика и астрономия“ (7. клас), „Биология и здравно образование“ (7. клас) и „Химия и опазване на околната среда“ (7. клас).

Според тях се засилва ролята на лабораторните експерименти. Новото съдържание ще бъде най-много 60%. Останалите 40% се разпределят за упражнения, контролни, лабораторни упражнения.

 

Ето какви са новите моменти в програмите така, както са дадени в резюметата, представени от МОМН:

 

Човекът и природата“ (III клас):

 

Нови понятия: материали

Отпаднали очаквани резултати: за промени в телата

Отпаднали понятия: ядливи и отровни гъби; устна кухина

Преместване в друг клас: иглолистни и широколистни растения и билки - от 3. във 2. клас

 

 

"Човекът и природата“ (IV клас):

 

Нови очаквани резултати: разпознава основни замърсители на околната среда; прилага начини за пестене на енергия; обяснява откъде организмите получават енергия и за какво я използват.

Нови понятия: микроби; бактерии; вируси.

Отпаднали очаквани резултати: описва (по схема) цикъла на развитие на многогодишно растение

Отпаднали понятия: дива природа; сетивни органи

Преместване в 5. клас: причината за смяна на сезоните

 

 

Човекът и природата (V и VI клас)

 

Отпадане на понятията тегло, сила на еластичност и реакция на опората, както и темата за успоредно и последователно свързване на консуматори.

Намаляване на обема на информация: (напр. обект на усвояване само на родови понятия - таксономично ниво – царство, тип);

Обединяване на теми: (напр. темите "Свойства на веществата. Химични реакции" и "Свойства на някои прости и сложни вещества" са обединени в една нова "Вещества и химични реакции")

Опростено се разглеждат напр. действието на силите и на топлинните явления или свойствата и химическите реакции на водорода, кислорода и желязото (но без химично заместване).

Преструктуриране на учебното съдържание: (напр. причини за смяна на сезоните се премества от 4. в 5. клас, а физични и химични промени вместо в 5. ще се учат в 6. клас)

Въвеждат се обобщителни теми с приложен характер (напр. безопасност на движението по пътищата; пестеливо и безопасно използване на електрическата енергия).

 

Засилено е практическото обучение и значението на експерименталния подход при изучаване на понятията и закономерностите чрез:

въвеждане на задължителни за всички ученици лабораторни работи;

разписване на примерни теми за лабораторни работи и практически дейности (напр. провеждане на нощно занимание на тема „Наблюдаване на нощното небе (фази на луната, най-известни съзвездия);

решаване на количествени, качествени и експериментални физични или химични задачи и работа по проекти.

 

 

Физика и астрономия (VII клас)

 

Намален е броят на темите за нови знания.

Отпада пресмятането на еквивалентно съпротивление на последователно и успоредно свързване на консуматори.

Отпадат темите за магнитно действие на тока, който тече по намотка и за електромотор (преминават в 10. клас).

Засилено е практическото обучение и експерименталния подход.

 

 

Биология и здравно образование (VII клас)

 

Въвежда се подтемата „Гръбначни животни“ в темата „Многоклетъчни организми“.

Въвежда се темата „Устойчиво развитие и здравословен начин на живот“.

Въвеждат се следните примерни теми за лабораторни работи и практически дейности:

"Наблюдения в природата и в учебната лаборатория на организми, структури и процеси, протичащи в тях";

"Здравословен живот (семинар, дискусия и др., свързани с проучване на форми и начини за здравословен живот)";

"Устойчиво развитие (семинар, дискусия и др., свързани с проучване и наблюдение на резултати от намеси на човека в природата)".

 

 

Химия и опазване на околната среда (VII клас)

 

 

Отпада темата “Вещества и процеси” (преговор); преструктурирано и намалено е учебното съдържание от тема 6 “Химични процеси в природата, в бита и в производството” (в 6. клас – на качествено равнище скорост на химичните реакции и разграничаване на химичните реакции по признака отделяне или поглъщане на топлина, значението на някои процеси и влиянието им върху околната среда и човека - имплицитно при алкалните и халогенните елементи); усвояването на основите на химичната символика - постепенно чрез подкрепа с описания и прости схеми до самостоятелно изразяване в края на учебната година.

- Въвежда се „Химично заместване“ (от 6. клас); пресмятане на масова част при разтвори на натриевата основа.

 

 


еva05:16 26 окт 201204
+ 0
- 0
Намалихте часовете по природни науки,сега намелете още и учебното съдържание.Учете децата само на английски за да могат след време да разбират като им нареждат да почистят с парцала.После министъра реве в ефир ,че няма инженери.Е как да има.
Wattie00:05 26 окт 201203
+ 1
- 0
Нещата не са точно така, както ги представяте, но спорът в тази сфера е много трудно да бъде проведен извън академичните среди.

Вижте, едни неща отпадат, други ги заместват. Когато показвате какво отпада, но не споменавате какво се въвежда, вие се отнасяте манипулативно към читателите. Имахте такава статия за информатиката - чисто манипулативна.

Само като дребен щрих ще кажа, че в училищната математика се въвеждат елементи от линейна алгебра - матрици, някои операции с матрици и частично решение на системи от линейни уравнения по метода на Гаус-Жордан. Вижте, ако трябваше да напишете статия за това, трябваше да кажете следното: "България е може би първата държава в света, която премести елементи на висшата математика в училище - вижте колко сме напред спрямо останалите".

Изобщо темите свързани с учебни програми и образователна система не са толкова елементарни, че да търсите "сензация". Няма сензация, или ако има - тя е само за незапознатите.
Поп Дръвчо20:53 25 окт 201202
+ 0
- 0
Яснооо. Ще развъждаме потребители.
стария17:37 25 окт 201201
+ 0
- 0
Лек умствен багаж=прост народ=слаба държава
+
Лек умствен багаж=по-малко емигранти, хем прости, за да не ритат срещу властта.
 

Още от : България

Всички текстове и изображения публикувани в OffNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.