Караниколов ще осигури милионите, с които да води дело срещу Домусчиев за БМФ

Светослав Метанов 04 юли 2017 в 14:27 7260 3

Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол вече е завела жалба във Върховния касационен съд срещу решението на Арбитражния съд при БТПП за промяна на приватизационния договор за Български морски флот, а ние ще осигурим необходимите средства, които са необходими делото да стартира. Това заявиха за OFFNews от екипа на министъра на икономиката Емил Караниколов.

По-рано днес вицепремиерът Валери Симеонов отправи тежки обвинения към компанията на братя Домусчиеви KG Maritime Shipping, че не изпълнява условията в договора, който е сключила с държавата за приватизацията на Български морски флот. Лидерът на НФСБ заговори дори и за разваляне на приватизационния договор, от който в хазната влязоха 440,1 милиона лева.

Пред Нова тв Симеонов заяви, че вече е поставил веднъж въпроса на заседание на Министерския съвет, но не получил отговор за това дали държавата е готова да плати 2.4 млн. лв., за да заведе дело във ВКС и да обжалва решението на Арбитражния съд.

Сагата с приватизационния договор за продажба на 70 % от капитала на „Параходство Български морски флот“ ЕАД е сключен между АПСК и „КЕЙ ДЖИ МАРИТАЙМ ШИПИНГ“ АД на 08.08.2008 г. Сделката става след решение на правителството и стратегия одобрена от парламента.

Към момента на подписването на договора параметрите изглеждат прилични. Корабният пазар е във възход, бъдещето изглежда безоблачно, а обещанията на инвеститора са разширяване на дейността на предприятието и за закупуване на нови плавателни съдове. Нищо от това обаче не се случва. Световната икономическа криза удря сериозно бизнеса с корабоплаването и поетите ангажименти за поддържан тонаж от предприятието и за трудова заетост във фирмата остават неизпълнени.

Справката за изпълнението на приватизационния договор е показателна.

Още през първата година след сключването на контракта не е изпълнено изискването за инвестиции. За следващите 4 години обаче „КЕЙ ДЖИ МАРИТАЙМ ШИПИНГ“ изпълнява ангажиментите си. Това обаче не е така за трудовата заетост. Съкращенията в БМФ започват веднага след приватизацията и новият собственик не изпълнява минимумът от персонал за нито една от петте години, в които фирмата е била задължена да не уволнява масово служители. От АПСК са наложили парични санкции за 2009 г., 2010 г., 2011 г., 2012 г. и 2013 г. „КЕЙ ДЖИ МАРИТАЙМ ШИПИНГ“ са платили глобите.

Неизпълнение обаче има и при редица други клаузи по контракта. 

Новият собственик не е изпълнил задълженията си свързани с притежаваните от дружеството кораби, не е изпълнил изискването да поддържа средногодишен тонаж не по малко от 1300000 DWT, както и ангажимента по договора не по-малко от 60% от корабите да плават под знамено на Република България или държави от Европейската общност. Неизпълнено е останало и изискването средната възраст на корабите да бъде намалена под 20 г.

По всички нарушения АПСК е констатирала нарушения, но с искова молба от 12.07.2016 г. от „КЕЙ ДЖИ МАРИТАЙМ ШИПИНГ“ АД е предявена претенция на основание чл. 307 от Търговския закон с искане да се измени приватизационния договор в частта на задължението за поддържане на средногодишен общ тонаж на корабите на дружеството и за поддържане на трудова заетост в дружеството.

С арбитражно решение от 30.03.2017 г. на Арбитражния съд при БТПП, приватизационният договор е изменен като купувачът се задължава за срок от 10 (десет) години да поддържа средногодишен общ тонаж на корабите на дружеството не по-малък от 906 920.96 DWT, включително чрез дъщерни дружества на Дружеството.

С решението е отхвърлен като неоснователен искът на ищеца за изменение на задължението за осигуряване поддържането в дружеството на определена трудова заетост.

"Съгласно арбитражното решение, Република България, чрез АПСК, е осъдена да заплати на „КЕЙ ДЖИ МАРИТАЙМ ШИПИНГ“ АД сума в размер на 3 747 926.76 лева, представляващи част от направените от ищеца разноски - арбитражна такса, адвокатско възнаграждение, депозити за вещи лица", заявиха от агенцията пред OFFNews.

Според решението „КЕЙ ДЖИ МАРИТАЙМ ШИПИНГ“ АД е осъдено да заплати на АПСК направените по арбитражното дело разноски съразмерно с отхвърлената част от иска, а именно сума в размер на 171 613.75 лева, представляващи съответния процент от размера на направените разноски и юрисконсултско възнаграждение.

В рамките на срока, определен от Закона за международния търговски арбитраж, във връзка с дадените от Надзорния съвет на АПСК указания, агенцията е предявила иск за отмяна на арбитражното решение пред ВКС.

Сега се очаква образуване на дело в съда и продължаване на процесуалните действия по него.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

42249

3

Denis Rizanov

04.07 2017 в 15:00

гела се отчета на герб

16009

1

Nik68

04.07 2017 в 14:42

Киро Парахода на път да глътне въздух. Дали, ама надали?