Вальо Златев, а не държавата се облажва от прескъпия дизел, който монополистът Лукойл продава на българина.
В 9 страни от Европейския съюз дизелът е по-евтин, отколкото у нас, сочат данните на Европейския енергиен портал към 1 август 2012 г.
Само в 4 от всички европейски страни отчисленията за хазната са по-малки, отколкото в България.
За сметка на това печалбата на производителя в България е по-голяма в сравнение с 15 Европейски страни.
Европейският енергиен портал разделя крайната цена на дизела на 4 компонента:
- разходи за суровина
- печалба на производител, доставчик и търговец
- акциз
- данък
Сборът на данъка и акциза в България е сред най-ниските в Европа. На литър дизел в хазната влизат 0,547 евро. От тях 0,322 евро е акциз, а 0,225 евро е данък.
Само в 4 страни сборът от акциза и данъка е по-нисък, отколкото в България - това са Испания (0,538 евро), Литва (0.528 евро), Кипър (0,526 евро) и Люксембург, при който разликата е най-сериозна (0,494 евро).
За сметка на това печалбата на производителя и дистрибутора у нас е 0,276 евро или 52 стотинки на литър.
Тази печалба е по-ниска в 15 страни: Австрия, Чехия, Естония, Финландия, Германия, Ирландия, Италия, Латвия, Литва, Люксембург, Малта, Полша, Румъния, Словакия и Словения.
В Естония печалбата, заделена за производител и дистрибутор е 0,139 евро - 2 пъти пои-малка, отколкото у нас.
Най-тъжно е сравнението с Финландия. В хазната на богатата северна държава от литър дизел влизат над 20 евроцента повече, отколкото в нашата. За сметка на това финландският Вальо Златев печели с 4 евроцента по-малко, отколкото нашенския.
В не по-малко проспериращата Австрия данъкът и акцизът е със 7,5 евроцента по-висок, отколкото у нас. Печалбата обаче е с 7,5 евроцента по-ниска и австрийския дизел излиза колкото нашия.
В Люксембург, където заплатата е 3189 евро или точно 10 пъти и половина повече от нашата, тамошния Вальо Златев и продавачите му заделят за себе си 4 цента по-малко от колкото нашенските петролни босове. Така най-богатите граждани на Европа плащат с 9 евроцента на литър по-малко от най-бедните европейци. Със своите 2532 литра дизел, които могат да си купят, те могат да си обикалят нонстоп Великото херцогство, а на нас ни се връзват 224 литра на заплата.
В понеделник Комисията за защита на конкуренцията излезе със странното становище, че Лукойл е монополист, но не печели от монополното си положение. Числата в Европейския енергиен портал са добра илюстрация колко аргументирано е решението на държавната комисия.
Лукойл бе в списъка на спонсорите на МВР, което получи 4000 дарения от началото на мандата на ГЕРБ до гръмването на скандала. Шефът на Лукойл Валентин Златев неведнъж е демонстрирал близките си отношения с премиера Бойко Борисов.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
02.08 2012 в 09:44
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
02.08 2012 в 07:33
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
02.08 2012 в 00:09
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Люгер Химарс
Борисов обяви покойния Алексей Петров за баща на сглобката
briton
Строят буферни паркинги по трите линии на метрото
нещото
Борисов обяви покойния Алексей Петров за баща на сглобката
Constanza
Разузнаването на САЩ: Путин не е наредил смъртта на Навални
jorj
Борисов обяви покойния Алексей Петров за баща на сглобката
eagle60
200 милиона е загубила Топлофикация София от договор с хора на Ковачки. Интервю с Бонка Василева
4I4ATA
Чакаме кадри от Бангладеш, Индия и Пакистан, за да работят на морето